Izazovi odraslih učenika

19. 3. 2019.

U današnje vrijeme sve se više odraslih odlučuje uključiti u neki oblik učenja uz posao. Brojni su razlozi za to, a kreću se od potrebe za učenjem novih vještina da bi se napredovalo u poslu do odluke da se prekvalificiramo za neka nova zanimanja koja su konkurentnija na tržištu rada. I dok je prije pristup informacijama bio dostupan onima koji su imali mentora/icu ili su se nastavljali obrazovati na fakultetskoj razini, danas nas od dobrog pa i vrhunskog obrazovanja dijeli dostupnost računala i internetska veza.

Istraživanja pokazuju da se odrasli učenici razlikuju od studenata/ica po tome što su samostalniji u učenju, pokazuju višu unutarnju motivaciju i imaju jasnoću u vezi cilja prema kojem se kreću. Ove jake strane pomažu im da ostanu motivirani i uspješno savladaju prepreke koje stoje na putu boljeg obrazovanja i boljeg statusa na tržištu rada. U nastavku navodimo neke od najčešćih i najvećih prepreka s kojima se susreću odrasli učenici, kao i načine kako se nositi s njima. Pa krenimo:

NEDOSTATAK VREMENA

Odraslost je vrijeme preuzimanja brojnih odgovornosti, od brige za obitelj, do posla. Kada se u tu priču ukombinira socijalni život i vrijeme za sebe, ostane malo ako imalo vremena za učenje. Planiranje vremena odnosi se na biranje oblika učenja koji nam dopuštaju fleksibilnost – bit će nam lakše uklopiti učenje u već popunjeni raspored kada sami biramo kada učimo, a što je moguće kada primjerice učimo online. Osim toga, važan je i dobar tajming – ako smo već do grla u obavezama, možda nije dobar trenutak za upisati onaj tečaj koji nas zanima. S druge strane, ako pričekamo mjesec, dva dok nam se raspored malo ne oslobodi, bit će nam lakše održati motivaciju jednom kada krenemo s učenjem. Dobro planiranje vremena omogućava nam da postignemo više uz manje stresa.

 

FINANCIJSKO OPTEREĆENJE

Kada već imamo brojne financijske izdatke, možemo misliti je plaćanje tečaja ili pohađanje online edukacije luksuz koji si ne možemo priuštiti. Umjesto da unaprijed odustanemo zbog ovakvog uvjerenja ili da se zaletimo u troškove koji su preveliko opterećenje za naš budžet, dobro je da zastanemo i promislimo te informirano donesemo odluku. U nošenju s ovom preprekom pomaže nam svijest o vlastitom financijskom stanju, informiranje o dostupnim oblicima financijske podrške ili pogodnosti za odrasle učenike, planiranje troškova i uvjerenje da je odabrani tečaj koji upisujemo ulaganje u sebe, koje se dugoročno i financijski isplati. Za zaposlene je dobra ideja provjeriti mogućnosti usavršavanja unutar firme ili mogućnosti plaćanja ili subvencioniranja dodatnih edukacija od strane poslodavca. Ukratko, pomaže biti svjestan i financijskog opterećenja i dugoročne isplativosti ulaganja, za nas u datoj situaciji.

NOVE TEHNOLOGIJE I INFORMATIČKA PISMENOST

Odrasla osoba koja nije vješta u radu na računalu može se osjećati frustrirano pa i bespomoćno jednom kada je put učenja odvede kroz nove tehnologije. Nitko se ne voli osjećati "glupim", a upravo se tako nekad možemo osjećati pred nepoznatim sučeljem novih tehnologija. Ako se ne znamo nositi s ovim izazovom, možda ćemo i odustati. Iako nam ovakva odluka kratkoročno može biti ugodna, dugoročno nas negativan stav prema novim tehnologijama i uvjerenje da "mi to ne možemo" nepotrebno ograničavaju i unazađuju. Umjesto toga dobro je imati jasnu ideju da ćemo dio vremena i energije uložiti u savladavanje nove tehnologije i planirati podršku na ovom putu. Možete pitati savjet nekoga tko je već pohađao online edukaciju, a na online platformama za učenje dostupni su i "tutoriali" – priručnici o tome kako koristiti stranicu. Ako ste roditelji djece školskog uzrasta ili starije, ovo je sjajna prilika da vam vaše dijete pomogne u učenju.

UVJERENJA PREMA UČENJU U ODRASLOJ DOBI

Povratak učenju u odrasloj dobi može izazvati osjećaj nesigurnosti. S odrastanjem često postajemo zatvoreniji prema novome i skloni smo oslanjati se na ono što već znamo. I drugi od nas očekuju da znamo, a naša znanja nose i odgovornosti – odgovornost roditeljstva, profesionalne odgovornosti. Zbog toga što je cijena neznanja veća, mnogi odrasli se nerado odlučuju na situacije u kojima se izlažu upravo vlastitom neznanju. Ako gajite uvjerenje da biste kao odrasla osoba već morali sve znati, onda je vjerojatno da ste prestali učiti. Ako se otvorite prema činjenici da unatoč znanju još uvijek imate što učiti, to je prvi korak. Pomaže staviti stvari u perspektivu i vidjeti da možemo istovremeno biti "znajući" i "neznajući" - možemo se osloniti se na vlastito znanje i otvoriti se prema učenju nečeg novog. Također nam pomaže okružiti se ljudima koji cijene vrijednost učenja u odrasloj dobi, koji nas podržavaju i koji nam pokazuju svojim primjerom da se isplati učiti.