Kako motivirati dijete na učenje

5. 6. 2019.

 Mnogi roditelji se pitaju, pogotovo u doba puberteta, kako potaknuti dijete na učenje. U razgovoru s djecom ponekad im pokušavaju objasniti važnost znanja i obrazovanja, razmišljanja o budućnosti. U pravilu, za osnovnoškolce do sedmog razreda ovakvo motiviranje ne djeluje jer djeca do te dobi naprosto ne mogu ili još nisu navikla razmišljati o budućnosti kao odrasli. 

Kod mlađih osnovnoškolaca motivacija za učenjem vezana je uz konkretne stvari – interes za nekim predmetom, primjerice prirodom, dobrim osjećajem druženja s vršnjacima u školi, ponosom roditelja kad se dođe kući s dobrom ocjenom, nagradama i kaznama.

Roditelji često vide djetetov odnos prema učenju nepovezanim od odnosa prema školi općenito, no nije tako. Ako je vaše dijete počelo "zabušavati", prije nego zaključite da je lijeno ili nemotivirano, pokušajte razgovarati i o drugim stvarima vezanima za školu – kako mu/joj je kad je u školi, tko su prijatelji, kakva je učiteljica/nastavnica. Svi ovi čimbenici utječu na motivaciju za učenjem jer škola je mjesto gdje dijete osim znanja stječe i osjećaj svog mjesta u društvu te uči puno i o sebi.

Nadalje, važno je realno postaviti očekivanja. Ako idemo samo iz pretpostavke da se nešto mora/treba, a pritom ne obraćamo pažnju na kapacitete i mogućnosti djeteta te druge životne okolnosti, pritiskom možemo stvoriti otpor kod djeteta, a onda smo samo napravili korak unatrag. Primjerice, kod prijelaznih razreda kao što su peti, sedmi, prvi srednje, za očekivati je da će ocjene malo pasti, da treba više vremena za prilagodbu. Za roditelje to znači prilagoditi očekivanja i ponuditi podršku. To može biti pomoć u učenju novog predmeta, instrukcije, manje vanškolskih aktivnosti, više zajedničkog vremena s roditeljima.

Često je potrebno postaviti jasne granice, primjerice kod ograničavanja vremena koje se provodi za ekranima. I odraslima, a kamoli djeci je teško suzdržati se od društvenih mreža, Youtube vlogera i slično. Roditelj je taj koji postavlja granicu i kaže koliko vremena je ok biti za mobitelom i kada je to vrijeme bez mobitela. Više o istraživanju i preporukama o ovome pročitajte na poveznici.

Nadalje, djeca uče o radnim navikama i interesima od roditelja. Ako uzmete vremena da sa svojom djecom podijelite što vas zanima, ako vas vide kako čitate ili pišete, ako su okruženi/e knjigama, ako odete u prirodu i učite biljke ili u muzej učiti o povijesti, dijete uči da je sadržaj knjiga sadržaj života. Stvara se otvorenost i navika prema usvajanju novih znanja.

Načelno, ne postoji jedinstveni savjet koji bi djelovao na svu djecu u svim situacijama učenja. Ono što je poticajno jednom, će izazvati otpor kod drugog djeteta. Neka djeca će imati odlične ocjene u svim predmetima, pa svejedno imati poteškoća kada se budu odlučivali o daljnjem smjeru, neka već u osnovnoj školi jasno znaju što ih (ne) zanima, i iako mogu imati prosječne ocjene, kada se usmjere prema onom što ih zanima, mogu ostvariti sjajne rezultate. Nadalje, djeca se razlikuju i po brzini sazrijevanja, primjerice, djevojčice su uglavnom zrelije za svoju dob od dječaka, što će utjecati na odnos prema odgovornosti, obavezama i školi. Dio motiviranja djeteta na učenje i podučavanje i pokazivanje primjerom kako preuzimati dobno prikladne odgovornosti.

Kod djece koja imaju posebne obrazovne potrebe potrebno je prilagoditi učenje i poučavanje tako da se izlazi u susret njihovim snagama, a postepeno radi na razvijanju slabijih strana, u mjeri u kojoj je moguće. Za ovo je često potrebno konzultirati stručnjaka/inju – psihologa/inju, logopeda/inju, koji pomažu identificirati jake strane djeteta i komunicirati prema školi.

Svi ovi i mnogi drugi čimbenici su u igri kada razmišljamo o tome kako motivirati dijete na učenje. Dijete koje je zbrinuto, koje dobiva potrebnu ljubav, pažnju i nadzor u vidu postavljanja granica (što se i koliko smije i ne smije) će i u učenju ostvarivati svoje najbolje rezultate.

Za kraj, evo jedan citat koji dobro sažima priču o motiviranju djece:

"Zamislite da je vaše dijete sjemenka koja je došla u omotnici bez etikete. Vaš je posao osigurati mu pravi okoliš i hranjive tvari te čupati korove. Ne možete odlučiti koji cvijet ćete dobiti niti u kojem godišnjem dobu će cvasti."