Kako misliti izvan okvira?

19. 6. 2019.

osobni razvoj

Ovo je tekst o kreativnosti. Prije nego ga počnete čitati, pokušajte riješiti dvije mozgalice.

1. Stari ekscentrični kralj želi predati prijestolje jednom od svoja dva sina. Odluči da će se sinovi utrkivati i koji bude imao sporijeg konja će dobiti krunu. Sinovi, obojica u strahu da će onaj drugi varati i namjerno tjerati konja sporije nego što konj može, se obrate dvorskoj ludi za savjet. Luda im sa samo dvije riječi dao savjet kako da osiguraju poštenu utrku. Što im je luda rekao?

 

eduka centar

2. Ispod vidite rimski broj sedam. Kako ga možete pretvoriti u broj osam s još jednom linijom?

VII

Ovo je bilo lako. Samo dodate još jednu liniju nakon VII i dobijete VIII, rimski broj osam.

Hajdemo sada malo izazovnije. Ispod imate rimski broj devet. Kako ga pomoću jedne linije pretvoriti u broj šest?

IX

Kao što možete pretpostaviti, mozgalice su vas pozvale u iskustvo bivanja u kreativnom elementu. Što primjećujete?

Kreativnost je "buzz word"; popularna ideja začinjena prizorima raskuštranih genijalaca i ekscentričnih umjetnika, nešto što pripada neobičnim ljudima i s čim se čovjek rodi. I dok s jedne strane kapacitet i sklonost ka kreativnosti imaju veze s nekim osobinama ličnosti, kreativnost je i stanje u koje se može doći namjerno io kojem možemo nešto naučiti. Ovo je posebno važno u mnogim profesijama koje propadaju bez inovacije, a takvih je sve više.

U školi nas uče kako pronaći točan odgovor, dok je kreativno razmišljanje usmjereno na što više različitih odgovora, dakle, potpuno je suprotnog smjera od ovog koje vježbamo cijeli život. Pritom, ti odgovori ne trebaju biti i najbolje da nisu ni logični, ni primjenjivi, ni pametni, ni _________ (nadopuni sam/a). Kemičar nobelovac Linus Pauling rekao je "Najbolji način do dobre ideje je smisliti što više ideja." Primjerice, ako vas pitam čemu služi četkica za zube, vjerojatno ćete reći da služi pranju zubiju – i to je točno. No istovremeno može služiti češljanju zamorca, čišćenju blata s cipele, gađanju nekoga komadom zubne paste (ili ne baš skroz istovremeno...:)) - i sve to također točno, samo što nam ne pada napamet jer četkicom ipak najčešće peremo zube. Navika je činjenica naših života, zapreka kreativnosti i okvir iz kojeg je ponekad potrebno izaći. Uvjerenja poput: postoji samo jedan točan odgovor, stvari moraju biti logične, treba slijediti pravila i biti praktičan, igra je za djecu, ne bavim se stvarima o kojima ne znam dovoljno, ne želim ispasti blesav, neizvjesnost je gubljenje vremena, griješiti je pogrešno i ja nisam kreativan – su mentalne zapreke koje ubijaju kreativnost, iskoračite iz njih. Evo kako"razmrdati" naviku i osloboditi mjesta za kreativnost.

osobni razvoj

Kreativnost buja kada:

  • vidimo i koristimo uobičajene stvari na neuobičajene načine
  • se odmaknemo iz svoje uobičajene perspektive i zauzmemo neku skroz drugu
  • zaboravimo što znamo o stvarima i gledamo ih kao da ih prvi put vidimo
  • zauzmemo otvoreni stav prema kreativnosti, igramo se
  • surađujemo s drugima koji vide stvari iz drugih perspektiva
  • ne tražimo točno rješenje, nego uzmemo vremena za smišljanje što više rješenja, bez prosuđivanja i s povjerenjem da će se pojaviti ono najbolje

Da se vratimo na okvire i zadatke: Što su bili okviri (izvan kojih želimo misliti) u poviše navedenim primjerima?

Odgovor na prvi zadatak je: luda je rekla braći "Zamijenite konje." Iz okvira smo izašli kad smo preokrenuli situaciju naopako!

U drugom primjeru odgovor je IX6, odnosno jedan puta šest. Iz okvira smo izašli kada smo izašli iz konteksta rimskih u kontekst arapskih brojeva, a zatim i u onaj matematike i množenja. Drugo moguće rješenje je SIX, odnosno, šest na engleskom. Ovdje smo izašli iz okvira brojeva u slova i u strani jezik.

Kao i u ovim primjerima, rješenja su često neočekivana i dok smo zaključani u samo jednom načinu gledanja na stvari, ne možemo doći do njega. Ako vam je ovo zanimljivo i htjeli bi naučiti više o kreativnosti, na sljedećoj poveznici možete pronaći radionicu za poticanje timske kreativnosti u EdukaCentru, koja se temelji na principima kreativnog razmišljanja o kojima ste čitali.

I za kraj, još jedan poticaj da ostanete u kreativnom elementu: Sjetite se situacije na poslu ili kod kuće koju želite sagledati iz druge perspektive. Sada je pretvorite u metaforu u kojoj različite životinje simboliziraju različite ljude. Kakvu ste priču dobili i kakav je učinak imala na vašu perspektivu?

*Primjeri u tekstu preuzeti su iz knjige „A whack on the side of the head” američkog autora i kreativca Rogera von Oech-a.