Asertivnost - ključna vještina uspješnih malih poduzetnika

16. 12. 2019.

poduzetništvo

U dosadašnjim tekstovima o samozapošljavanju pisali smo o osobinama i vještinama uspješnih malih poduzetnika/ca. E pa ovo je jedna koja zaslužuje cijeli tekst samo za sebe!

Što je asertivnost? Hrvatski jezični portal kaže: "osobina onoga koji je asertivan, pouzdanje u sebe, u svoje sposobnosti i mogućnosti, svijest o samom sebi; samopouzdanje, samosvijest". Asertivnost dakle uključuje samopouzdanje i samosvijest, a u poslovnom kontekstu ima veze s preuzimanjem odgovornosti i postavljanjem granica. No dobro, dosta psihološkog žargona. Kako to prevesti u svakodnevne situacije s kojima se susreće mali poduzetnik/ca?

 

Evo nekoliko primjera kada nam asertivnost dobro dođe u poslu:

 1.     Dogovor o radu, rokovima, honoraru

 Novopečeni mali poduzetnici mogu upasti u zamku preuzimanja previše posla pod nerealnim rokovima, no dugoročno nam je potrebno da postavimo granicu sami sebi i drugima o tome koliko posla možemo obaviti i u kojem vremenu. Nadalje, skloni smo podcijeniti vrijeme koje nam treba za obavljanje nekog posla, zbog čega je najbolje uzeti oko 20% više vremena od onog što mislimo da nam je dovoljno. Često si i sami "nabijemo presing" oko rokova, a naručitelju je možda važnije nešto drugo, primjerice način plaćanja, tip isporuke i slično. Da bi izbjegli ovakve situacije, najbolje je jasno iskomunicirati što je kome prioritet. Dogovor o honoraru je najbolje postaviti tako da nismo frustrirani radeći po toj cijeni, odnosno, s vremenom kad smo stvorili mjesto na tržištu, tako da smo zadovoljni honorarom. Pregovaranje se uči u hodu. Asertivnost nam pomaže jer obraćamo pažnju na to što nam odgovara i zalažemo se za takve uvjete rada

 

Primjer: Firma koja izrađuje internetske stranice preuzela je narudžbu za izradu nove stranice pod rokom od mjesec dana. Usluga im je skuplja od konkurentske. Programer koji je radio stranicu imao je već previše posla zbog čega je ovaj posao kasnio, ponašao se nervozno u komunikaciji s naručiteljem, naručitelj je imao visoka očekivanja na temelju visoke početne cijene usluge. Rezultat: nezadovoljni kupac, stres i loša reklama za firmu.

Primjer asertivnosti: Firma preuzima onoliko posla koliko može riješiti u dogovorenim rokovima. Jasno komunicira prema naručiteljima može li i kada raditi za njih, ako treba odbija posao. Postoji jasnoća oko usluge koja se nudi (što se kupuje po skupljoj cijeni).

 2.     Odnosi sa suradnicima/ama, odnosi s klijentima/cama

 Voditi posao je izazovno i kad nemamo dodatnih problema u komunikaciji s ljudima s kojima smo okruženi u poslu, no često postoje neki problemi. Primjerice, naručitelj kasni s isplatama, klijenti vrše pritisak s različitim očekivanjima (primjerice, da smo im uvijek dostupni, da spuštamo cijenu, da radimo i što nije u opisu posla i slično), suradnici ne poštuju dogovore. Novi mali poduzetnici često se boje izgubiti ijednog klijenta, jer su svjesni koliko je teško doći do klijenata. Također, možemo biti skloni ostajati u poslovnim odnosima koji nas više frustriraju nego što od njih imamo radosti ili koristi – jer mislimo da se tako treba, jer ne znamo kako razgovarati o problemima i zauzeti se za sebe, jer izbjegavamo konflikt. Dugoročno nezadovoljavajući odnosi vode kroničnom stresu, dok dugoročno zadovoljavajući odnosi štite od stresa i podižu kvalitetu života. Ovdje nam je asertivnost nužna da nam bude jasno što točno radimo, da stanemo u svoje cipele i iz njih pregovaramo najbolje uvjete za svoj posao.

 

Primjer: Vodimo edukativne radionice za naručitelja. Honorar je osrednji, odgovornost za kvalitetu posla je sva na nama, nemamo autonomije – naručitelj dogovara termine i vrši pritisak oko rokova. "Prednost" suradnje je što je predvidljiva – svake godine u isto vrijeme očekujemo ovaj prihod. Dugoročno gubimo motivaciju, frustrirani smo i sve lošije "odrađujemo" posao.

Primjer asertivnosti: Promislimo o tome s kojim honorarom bi bili zadovoljni i koji radni uvjeti nam odgovaraju – koliko radionica, u kojem periodu. Promislimo i zapišemo koje sve prednosti naručitelj ima od toga što angažira nas (primjerice, može se pouzdati u nas, klijenti su zadovoljni, i td.) Pregovaramo s naručiteljem bolje uvjete rada za sebe, jasno postavljajući granice po pitanju broja radionica, vremena kada smo dostupni, honorara za koji smo spremni raditi. Prihvaćamo i mogućnost da se nećemo uspjeti dogovoriti i da više nećemo surađivati, sa sviješću da je prekid suradnje, iako neugodna, nekad najbolja poslovna odluka.

 3.     Odnos prema samom sebi

 Prvi odnos u kojem trebamo pokazati asertivnost je onaj prema samom sebi. Ako ne znamo svoje granice – ako ne znamo kakvi nam radni uvjeti trebaju da bi obavljali svoj posao tako da sami budemo zadovoljni - kako onda možemo drugima jasno postaviti granice? Naša je odgovornost da poznajemo sebe i brinemo o sebi. U poslu to znači da preuzimamo onoliko posla koliko možemo i želimo raditi, da se dogovaramo za honorare koji nas više zadovoljavaju nego frustriraju, da uzimamo nešto više vremena nego što je nužno za rokove, da se odmaramo nakon stresnijeg perioda, da ne radimo vikendom, da ostavimo vrijeme za privatni život gdje punimo baterije. Dugoročno nepoštivanje svojih granica u poslu vodi u iscrpljenost, potplaćenost i sagorijevanje. Lakše je biti asertivan i zauzeti se za svoje potrebe kada naučimo da posao napreduje i kada izgubimo neke klijente, i kada radimo manje, ponekad i kada zarađujemo manje. Kada smo asertivni, pitamo se što nam je potrebno da bismo imali povjerenja u sebe i zatim idemo po to.

 

Edukacentar u svojoj ponudi tečajeva i edukacija nudi edukaciju o efikasnoj komunikaciji, vještini koja nam pomaže da budemo asertivni. Više o edukaciji možete pronaći ovdje.

 

Sretno s vašim poslovanjem!